tisdag 23 december 2014

Min första Hefeweizen


Haga Hefe 2014-04-13

(recept inspirerat av ”Weissbier Hell” på Braukaiser.com)
Förkultur med ca 1,3 l vatten med DME (100 g DME /l vatten) och 2 piller jästnäring per 4 l,
fick jäsa i två dygn, kallkraschades, dekanterades, en ny laddning vört på DME, jäste i knappt
två dygn, kallkraschades, pitchades dan efter. 
 
4 kg vetemalt
1,26 kg pale ale malt
294 g carablond 20
170 g syramalt
100 g havreskal (för lättare lakning)
12 g magnum (60 min)
WLP 300 (ca 1 månad till bäst före)
63°C i 35 min
71°C i 45 min
mash out
 
Lakade med ”hink i hink” med ömsom kokande vatten ömsom varmaste kranvattnet.
Pre boil 26 l, kokade i 90 min, post boil 22 l med og 1.062! Spädde med 4 l vatten till ca
1.052. Delade den kokheta vörten ungefär lika i två 15 l-hinkar för pastörisering. Tog ut lite
vört för ett ”fast ferment test”. No-chill.En hink jäses i dagvattenutrymmet bortom korridoren
i källaren på Haga östergata 26. Där mätte jag för ett par dagar sen 14-15°C. Den andra
hinken jäses i källarförrådet i 17-18°C.Båda hinkarna förses med blow-off då denna jäst ska
par högt kreusen. 
 
2014-04-22: Fast ferment test visade redan 1.022! 
 
2014-04-27: hämtade båda hinkarna som ännu jäser lite lite, speciellt den kalla hinken. I den
kalla hinken är det 13 l, i den varma 11,5 l. De får nu stå och avgasas/jäsa ut.
 
2014-05-10: FG=1.015 i båda hinkarna, kalljästa blev 13 l som primades med 165 g
strösocker (4 volymer), varmjästa blev 9 l som primades med 100 g strösocker (3,5 volymer).
Konstigt nog smakade den kalljästa betydligt mer banan, den varmjästa är ganska neutral.
Kommentarer: Andra steget på förkulturen jäste så häftigt att massor av ny fin jäst pyste ut
och gick förlorad. Har dock en känsla av att jästen kommer räcka gott och väl ändå för
denna. 
 
2014-05-31: Smaken är väldigt lika i båda varianterna, i början märktes den dock av mer.
Båda smakar mycket banan, kanske aningen för mycket. Det blev ingen hefe eftersom jag
väntade alldeles för länge med att buteljera. Ölen är faktiskt helt klar och väldigt fin med ett
fint skum.
 
"Senare": Banansmaken försvann med tiden mer och mer, men det var ändå en väldigt god 
öl. Att ölen klarnade ganska fort kunde avhjälpas genom att man hällde i bottensatsen i glaset. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar