tisdag 23 december 2014

Haga Wit

Haga Wit 2014-08-31

(inspirerad av Tropical Flower Wit: http://aussiehomebrewer.com/topic/29432-1kg-plain-flour-in-a-wit/)
 
2 kg pilsnermalt
1 kg vetemjöl
40 g syramalt
havreskal (MYCKET!)
10 g Hallertauer Mittelfrüh (30 min)
5 g Hallertauer Mittelfrüh (0 min)
1 påse US 05
yttersta skalet från en grapefrukt (0 min)
ca en täckt tesked i ett lager med korianderfrön, krossade (0 min)
 
Malten infusionsmäskades i initialt 67 grader i nästan 2,5 timmar då den fick vänta på satsen
före. Mjölet mäskades separat med flytande enzym. Havreskal blötlades för att mättas med
vatten innan de blandades med mäsken senare. Lakningen skedde i enkel hink med
stekstänkskydd (besvärlig lakning). Kokades en timme, hälldes på minihink för no-chill,
syresattes med vispning. Ca 15 l med og 1.048.
 
2014-09-03: Doftar mycket kraftigt av kryddorna, var nog lite i överkant. Fin doft dock! 
 
2014-09-14: FG= 1.006 (ABV=5,5), 39 pantflaskor, varav den sista markerades med ett grönt
gummiband. Primade med 70 g strösocker (ca 5,4 g/l). Smaken var trevlig, till nästa gång ska
nog kryddorna vara halva mängden dock. Märktes med”WIT”. 
 
2014-10-04: Kanske lite i torraste laget, men stämmer enl mig bra in på typdefinitionen.
Dock är kryddsmaken för genomträngande, skulle nogsatsa på 1/3 – ¼ av kryddorna till
nästa gång. Färgen är väldigt ljus o fin med ett visst dis.
 
"Senare": Kryddsmaken har verkligen lugnat ner sig, nu vet man knappt att de är där längre. Ölen har en neutral fräsch smak som är lite unik. Ingen tiopoängare, men ändå bra. Jag kommer dock inte brygga med vetemjöl igen, även om jag iaf bevisat att det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar