onsdag 15 juni 2016

Pilskner 4 - 2016-06-14



mina ingredienser
35 l inmäskningsvatten (lagom mängd)
100% german pilsner malt (12 kg)
80g Magnum (10,5%) @ ca 90 minuter
25g Hallertauer Mittelfrüh (3%) @60 minuter
43g Saaz (3,3%) @60 minuter
75g Mosaic (12%) @20 minuter
125g Mosaic (12%) @5 minuter
WLP 830 (jästkakan från Råg-ölet)

mina mäskningsraster
70°C i 60 minuter
76°C i 15 minuter (mashout)


mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 1.0xx
koktid: 90 minuter
volym i jäshink: 50 liter
post-boil gravity: 1.050

mitt jässchema
10°C i 2 veckor
18°C i 2 dygn
kallkrasch



Denna bör klarnas med gelatin. Kolsyras till 2 volymer CO2 på flaskorna.


2016-06-15: 35 liter i MLT var perfekt för 12 kg malt. För första gången maxade jag kokkärlet. Jag blev t.o.m. tvungen att köra en kastrull vid sidan om med 10 liter. Det blev uppenbart att bryggverket ganska effektivt får ut sockret ur malten. Jag var lite pessimistisk och trodde aldrig att jag skulle få ut så mycket, därav den oväntat stora volymen. För lakningen förslår inte min HLT alls vid så här stora satser och jag blev tvungen att laka med kallvatten på slutet. Det var olyckligt då Peters doppvärmare också är i klenaste laget för att få upp 50 liter till kok. Jag fick förstärka uppvärmningen med min hill-billy-värmare som är regelvidrig ur ett elsäkerhetsperspektiv. Jag bör alltså köpa en 3kW doppvärmare så att jag kan köra båda vid stora satser. Totalt blev det 50 liter i jäshinkarna med OG 1.050 från 12 kg pilsnermalt vilket såsom jag räknar innebär en effektivitet på ca 83%. Jag märkte också när jag kontrollmätte mäsktempen att min STC Brew visar 2 grader för högt, detta behöver korrigeras, vilket jag redan tagit hänsyn till i tabellen ovan. Kylningen tog också tid. Det är inte konstigt med tanke på att jag kylde med en kylare avsedd för Emads Braumeister 10 liter. Jag måste bygga min nya kylare så blir det nog bättre. Jag jäser båda hinkarna i Emils lagerkyl i bryggeriet. Jag åkte förbi en sväng nu på morgonen för att se hur det går och då hade temperaturen kommit ner till 16,7 grader och jäsningen är i full gång. Det känns inget vidare så den här satsen blir kanske estrig av för hög jästemp. Vi får se helt enkelt. Jag klämde förresten ur humlepåsarna, jag kan helt enkelt inte låta bli.


Det finns ännu kapacitet i MLT för mer malt


Så här ser det ut under lakningen. Jag pumpar över vörten till BK från MLT. Lakvatten självrinner från HLT uppe på väggen. Jag lät det hela ta tid den här gången, vilket säkert bidrog till det höga utbytet.


Eftersom jag fick ur mer socker än vad jag trott så blev volymen större i BK. Det här är faktiskt inte all vört. Läskigt var det.


Här är resten av vörten. Jag hällde över detta i BK när lika mycket kokat bort. Det visade sig att den här vörten var ganska svag, kanske 1.013, men det gjorde inget ändå för jag hade fått lite för högt OG på vörten om jag inte haft med detta.


 2016-07-08: Jag tillsatte gelatin motsvarande ett gelatinblad per hink. Bladen smältes i ljummet vatten och hälldes med hjälp av tratt ner genom hålen för jäsrör i locken, detta för att jag ville introducera så lite syre som möjligt och därför inte lyfta på locken. Nu är termostaten ställd på 0 grader vilket jag räknar med att ölet kommer ner i under natten.
En av hinkarna tappades över till ett stort och ett litet corneliusfat. Jag blåste sen in så mycket CO2-tryck regulatorn orkade med, ca 5 bar.


2016-07-17: Det stora fatet hade lite väl lite kolsyra vilket jag misstänkte. Jag tryckte in lika mycket CO2 igen. Det lilla fatet hade inget tryck alls vilket var märkligt. Antingen glömde jag trycka in CO2 eller så har den läckt ut. Jag tryckte iaf in 5 bar så får vi se hur det blir till nästa besök i bryggeriet. Smaken var för övrigt mycket bra. Det märkliga är dock att jag inte alls har den där mosaic-aromen som i den förra. Det är dock en besk klassisk pilsner och den är klar och fin också.


2016-08-24: Jag bjöd bort ca 9 liter på sommarölträffen och fick ganska mycket positiv kritik tycker jag. Innan jag och Pär åkte till träffen så hittade vi en gammal flaska från pilskner 3 som vi provsmakade. Den var så grymt god och klart bättre än pilskner 4 enligt mig. Den stora skillnaden måste vara torrhumling: 3an torrhumlades antagligen medan 4an inte torrhumlades. Version ska torrhumlas och måste i och med det kallas nåt annat än pilsner (om man ska va petig med typdefinitioner).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar