lördag 4 juni 2016

Funky Cider - 2016-06-03


mina ingredienser
2,4 l vatten
0,6 l äppeljuicekoncentrat (ICA)
lite pektolas
WLP 675, Malolaktiska bakterier

Wyeast 5112 (Brett Bruxellensis) 
Wyeast 3068, lite av bottenkakan från kursölet: Hefeweizen

mina mäskningsraster



mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 1.0xx
koktid: 0 minuter
post-boil volume: 3 liter
post-boil gravity: 1.044

mitt jässchema
8-18°C i 6? månader



2016-06-03: En viktig första iakttagelse: förhållandet koncentrat/vatten är samma som när man blandar ut till drickbar koncentration enligt anvisningen på paketet. Den blandningen håller då ca 11 brix=1.044 i OG. Eftersom jag inte alls visste detta innan så köpte jag alldeles för mycket juice. Om denna blir bra kan jag sätta 12 liter cider till :-)

Jag ställde denna att jäsa i ett kylskåp där bara färdig öl förvaras. Jag tänkte inte på att det är för kallt där egentligen. Nästa gång jag är på plats ställer jag nog bara ut denna på hyllan (23 grader). Jag har inte tillsatt någon näring utan hoppas på det bästa ändå. Jag har skaffat en ny flaskfyllare så att jag kan ha den gamla till Brett i fortsättningen. Jag jäser i en liten glasdamejeanne. Pektolas tillsatte jag för att undvika att det hela blir geleartat viket kan hända med vissa frukter, men det var nog onödigt. Malolaktiska bakterier tillsatte jag då jag tidigare erfarit att det lätt blir för surt när äppelmust/juice jäser ut torrt. Kanske har det en positiv inverkan, och då hoppas jag att bakterierna överlever och kan återanvändas. Brett la jag till för att få en lite lantlig/rustik karaktär på cidern, jag var också nyfiken då jag aldrig använt Brett förut. Valet av primärjäst är kanske märkligt men jag fick inspirationen i boken American Sour Beer och tänkte att lite banan kan ju va gott..




2016-08-23: Det blev 9 st 33cl-flaskor. Jag tillsatte en gnutta socker i varje flaska direkt då doft och smak påminner om spansk cider vilken inte är speciellt kolsyrad. Jag gillar doft och smak men känner att en eftersötning behövs för att få till en bra balans. Jag kommer att prova att eftersöta i glaset och om jag gillar denna när den är klar så gör jag nog mer. Jäst kakan späddes med lite vatten, virvlades upp och flaskades.


2016-09-01: Gör jag denna igen kommer jag att skippa brett då den karaktären är lite väl dominerande. Jag kommer också att eftersöta lite med laktos för att motverka syrligheten, vilket är riskabelt med brett då brett kan jäsa ut laktos i värsta fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar