lördag 4 juni 2016

Uppdatering: Mitt bryggverk 2016-06-04

Nu har jag uppdaterat styrenheten med effektlägen. Innan kunde jag bara köra 1kW eller 2kW via termostaten. Jag kopplade ju två element i serie för att minska risken för att bränna vörten. Nu är det dock så att jag ibland behöver lite mer kräm så då frångår jag denna princip. Nu kan jag alltså värma med 1kW, 2kW, 3kW eller 4kW med termostatfunktion. För att bara värma med 1kW så får jag stänga av en slinga på de små brytarna på elementen. Eftersom det finns 3-fas i bryggeriet så är eventuellt nästa steg att skaffa ett relä så att slinga nummer två också kickar igång en tredje fas så att jag kommer upp i 6kW. Jag kan dock redan nu använda den tredje fasen men då manuellt utan styrning med termostaten.


Lite rörigt blir det...

...så därför har jag gjort en förenkling så det blir lättare att felsöka och bygga om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar