lördag 4 juni 2016

Havregröt - 2016-06-03


mina ingredienser
? l/kg inmäskningsvatten
100% Havremalt, "naken" (2 kg)
30g Saaz (?%) @60 minuter
WLP 830

mina mäskningsraster
67°C i ca 60 minuter



mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 1.0xx
koktid: 0 minuter!!!
post-boil volume: glömde kolla
post-boil gravity: ca 1.025

mitt jässchema
10°C i 2 veckor
18°C i 2 dygn
kallkrasch

2016-06-03: Katastrof! Jag glömde bort det faktum att havre blir till gröt. Nu vet jag dock det och har fått döpa denna till "Havregröt" istället för "Havreöl". Jag bryggde i Emads 10-liters Braumeister där det blev totalt stopp i maltbädden under mäskningen. Då stoppade jag och rörde ner havreskal men det var nog för sent och för lite. Efter ca en timme så lyfte jag upp maltpipan och skulle påbörja koket. Jag lånade Antons BIAB-påse och klämde ur lite mer vört ur grötklumpen. Av någon anledning fick jag "temperature error" vid ca 75 grader och då tänkte jag att nu bränner det på elementen, vilket det faktiskt inte gjorde. Jag beslöt dock att nöja mig där och skippade alltså koket i hopp om att temperaturen ändå varit hög nog för att i alla fall pastörisera vörten. Då jag mätte OG med min refraktometer så gick det inte att tydligt utläsa värdet på skalan (vörten var som tjock havredryck) men jag anar att jag fick ut ca hälften av vad jag brukar sikta på.

Istället för att hälla ut allt när jag fått krångla så så tyckte jag att jag lika gärna kunde se vad det blev av det hela. Jag jäser denna med WLP830.

2016-06-05: Efter att ha läst rapporten "Brewing with 100% oat malt" (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.2011.tb00487.x/pdf) har jag kommit fram till följande saker att förbättra till nästa försök:
Havreskalen måste vara med från början och det behövs mycket! De blandas i efter att malten krossats.
Jag ska vara noggrann med att inte krossa malten för mycket
En rast vid 45 grader i minst 20 minuter är ett måste för att sänka viskositeten i mäsken kommer att bidra till att det går att upprätthålla ett vörtflöde genom maltbädden vid mäskning och lakning.
Jag gillar inte White Labs nya jästförpackning som är en plastpåse. Den var så klart tryck i så att jästen började rinna ut så fort jag klippt upp den.


2016-06-29: Under jäsningen sedimenterade ölet så att bottensatsen var 50%! av hela satsen. Konsistensen var rätt på ölet ovanför bottensatsen, färgen är mycket ljus. Smaken är mycket speciell och typisk för havre. Det är en eftersmak som är påträngande och helt enkelt för stark. Det värsta är dock att smaken är för tunn och helt saknar karaktär i övrigt. Detta beror dock mestadels på att utbytet blev bara en bråkdel av vad det borde vara och alkoholstyrkan är hälften eller mindre än hälften av vad den borde blivit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar