fredag 10 juli 2015

Roberts Pilsner 2015-06-27

Roberts Pilsner 2015-06-27

mina ingredienser
3 l/kg inmäskningsvatten
94,3% german pilsner malt (2,5kg)
3,8% Cara Pils (100g)
1,9% Münchner malt (50g)
25g Hallertauer Mittelfrüh (3%) @60
15g Hallertauer Mittelfrüh (3%) @20
WLP 800 2 st rör (Robert hämtade dessa på ICA, svårt att säga hur länge de legat varmt)

mina mäskningsraster
65°C i 60 min
80°C mashout (cirka)

mina värden
pre-boil volume:
pre-boil gravity:
koktid: 100 minuter
post-boil volume: 12 liter
post-boil gravity: 1.040 (fick lämna lite vört i slutet av lakningen då volymen blev för stor)

mitt jässchema
ca 25-30°C efter kylning
ca 25-30°C pitchtemp
9,5°C i 14 dagar
upprampning under 48 timmar
18°C i 2 dagar
2°C tills fattappning


2015-06-27: Robert och jag bryggde samma öl i varsitt bryggverk: jag i mitt plastbryggverk och Robert i sin Braumeister. Roberts version slutade på 17,5 liter med OG 1.053, vilket kommer medföra en signifikant skillnad. Jag är också lite orolig över den höga pitchtempen som beror på att både Robert och jag behövde kyla samtidigt. Optimalt hade naturligtvis varit att pitcha dagen efter istället men nu blev det inte så. All humle åkte ju med ner i min jäshink, jag tror att Robert lyckades lämna det mesta i sin Braumeister. Syresättningen var bara att jag hällde vörten från kokaren till jäshinken från lite höjd. En annan lärdom: jag ska sluta köra med hink-i-hink. Anledningen är att det samlas grums mellan hinkbottnarna som oftast slutar i kokaren då jag är för snål för att hälla bort det sista samt att jag tror det är dags att gå över till satslakning istället då min effektivitet många gånger blir låg (denna sats är inget bra exempel då extra vört tillsattes från en annan sats).


2015-07-30: FG=1.009. 11,5 liter flaskades och primades med 60g socker.

2015-12-08: Denna har nu varit slut ett tag. Det som förvånade mig var att flera har sagt att de föredrog den "felmäskade" framför denna. Beskan i denna var för låg för att vara en tysk lager. Den var iaf mycket lättdrucken och trevlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar