måndag 2 april 2018

Porter - 2018-04-02


mina ingredienser
12 l inmäskningsvatten
75% pilsnermalt (3 kg)
15% egenrostad chokladmalt (0,6 kg, från pilsnermalt)
10% vetemalt (0,4 kg)
Eventuellt "torrhumlar" jag med lite rostad kokos senare
50g Southern Promise (11%) @ ca 60 minuter
Saflager 34/70 sprinklades direkt på vörten och rördes ner (halv påse)

mina mäskningsraster
67°C i 50 minuter



mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 1.0xx
koktid: 50 minuter
volym i jäshink: 11 liter
post-boil gravity: 1.061
FG: 1.009
ABV: 6,8 %

mitt jässchema
11°C i minst 2 veckor (i kylrummet)
18°C i 2 dygn
kallkrasch


2018-04-02: Eftersom jag kom på nu under påsken att jag vill brygga en porter så fick jag göra egen chokladmalt eftersom den var slut och butikerna är stängda. Jag värmde ugnen till 220 grader, ställde in pilsnermalten på ugnsplåtar och väntade en timme. Egentligen tänkte jag köra längre men det började ryka så förbannat så jag avbröt. Det visade sig dock att smaken på den egenrostade chokladmalten blev suverän! Bryggningen gick bra.

Jag kontrollmätte inte temperaturen, men ugnen ställdes i alla fall på 220 grader enligt nåt recept på google. där stod det också att man skulle köra 2-3 timmar, men det blev bara 1 timme efterson det ryker mer och mer. Det är bra att ha en fläkt för detta, vi har bara kolfilterfläkt (utan kolfilter)

Så här såg chokladmalten ut när den var klar. Den var helt klart mörkare längs sidorna och bakkanten, men det gör nog inget. Jag körde med fläkten på i ugnen för att distribuera värmen bättre

Jag passade på att göra vete-chokladmalt också. Planen är att göra en dunkelweizen nästa gång
2018-04-22: Idag tappade jag denna på fat och den jäste ut till hela 1.009! God är den också, så jag har stora förhoppningar om denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar