lördag 1 april 2017

Ginger Binger - 2017-04-01


mina ingredienser
? l  Vatten
86 % Pilsnermalt (3 kg)
14 % Caravienna (0,5 kg)
150 g Ingefära @ 15 minuter
Protafloc @ 15 minuter
15 g Southern Promise (11,4%) @ 60 minuter i humlepåse
1 paket US-05 (rehydrerades i kallvatten på botten av hinken)

mina mäskningsraster
ca 67°C i 60 minuter



mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 
koktid: ca 60 minuter
volym i jäshink: ca 13 l
post-boil gravity: 1.055

mitt jässchema
18°C




2017-04-01: Detta ska bli en lättdrucken ingefärsöl är tanken. Inspirationen fick jag ifrån Mikael Lysmark som bryggde ett strålande exempel som han tävlade med på SM. Egentligen blev OG lite för högt men det blir nog bra ändå. Det ska bli kul att smaka efter jäsningen och se hur mycket smak av ingefäran jag fick ut. Ingefäran bara skivade jag utan att skala den. Ingefärsskivorna lät jag följa med till jäshinken. Bryggningen gick kanon, det här med små bryggningar innebär att jag hinner diska undan allt eftersom. Med nån extra hink med värmeelement så kan jag brygga flera små satser i serie :-)

2017-04-08: Jag skalade ca 100 g ingefära som jag sen la en minut i uppkokt vatten. Sen hällde jag av vattnet och hällde ingefäran i hinken för smaksättning. Det doftade redan ingefära i hinken, men mer gör nog inget.

2017-04-14: Flaskning. Smaken var kraftig av ingefära utan att vara överdriven. Den här kan bli riktigt fin. Jag tror dock att denna skulle vinna på att vara något syrligare. FG blev 1.011, vilket ger ett ABV på 5,8%. Mycket lovande!


2017-06-08: Denna är mycket uppskattad, speciellt bland de som annars kanske inte dricker så mycket öl. Ölen är bärnstensfärgad med ordentligt med kolsyra och den milda ingefärssmaken som gör det hela till ett mellanting mellan öl och läsk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar