tisdag 10 januari 2017

Kåtbock - 2017-01-08


mina ingredienser
30 l inmäskningsvatten (för mycket i första vändan, lite för lite i andra vändan)
+ lakvatten, kanske 10 liter
100% german pilsner malt (7+6 kg)
100g Southern Promise (11,4%) @ ca 60 minuter
Torrhumlas senare med stora mängder amerikansk humle
1 paket 34/70 samt en sparad förkultur med samma jäst

mina mäskningsraster
62°C i 2*60 minuter



mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 1.079
koktid: 120 minuter
volym i jäshink: 16,5 liter
post-boil gravity: 1.105

mitt jässchema
10°C i minst 3 veckor (i kylrummet)
18°C i minst 1 vecka
kallkraschas


Namnet måste kanske förklaras...  Det började med min pilsnerserie som jag döpte till pilskner för skojs skull. När jag nu gjorde en starkare variant, vilket skulle kunna definieras som en Bock så leder ju det ena till det andra: Pilskner > Kåtbock

2017-01-08: För att nå upp till det höga OG:t mäskade jag två gånger, andra gången med vörten från första rundan. Jag räknade med att hamna rätt långt från dubbla sockermängden i andra rundan pga förväntade effektivitetsproblem vid så söt vört, men jag kom nära! Nu hjälpte det säkert till att en del av vätskan sugs upp av malten. Jag kunde genom att luta kokkärlet lite få ner min stora doppvärmare så mycket att jag kunde värma med den såväl som med min hembyggda doppvärmare. När jag väl kom upp till kok körde jag bara med min hembyggda som bara värmer i botten. Jag behöver verkligen ha ett sätt att koka mindre volymer. Problemet är att den stora doppisen (den från humle.se) blir varm ganska långt upp på skaftet. Det blev också hiskeliga mängder druv i vörten efter kylningen. det mesta hamnade i hinken, jag kanske skulle försökt att whirlpoola den här gången.

2017-01-10: Jag tror tusan att det ligger ett litet kreusen på ytan i hinken! Jästen är nog rätt pigg, och den har ju att göra.

Lärdomar:
Krosstratten rymmer exakt 4 kg malt (struket mått)
Jag måste verkligen fixa en ny falskbotten, den jag har börjar se för sorglig ut (plast)
Mängden kondens i bryggrummet var så stor att jag såg ett stim foreller simma förbi i axelhöjd vid ett tillfälle..
Jag har monterat fast pumparna i bryggbänken och det funkar som en dröm. Jag måste dock hitta ett bra sätt att diska ur dem.

2017-01-21: Jag flyttade hinken till ale-kylen (18 grader) för diacetylrast/extra utjäsning. SG-provet jag tog gick inte att utläsa då det blev så mycket druv i röret att det var som en soppa, smakade vedervärdigt pga detta. Jag torrhumlade med 100g Amarillo (2013!) och 100g Crystal.

2017-01-23: Jag flyttade hinken till en kyl som kallkraschar (ca 5 grader bara tyvärr), förhoppningen är att druven ska sjunka ihop lite, annars blir det till att använda hävert sen.

2017-01-26: Jag fyllde ett 9-litersfat, sen blev det inget mer för all druv. FG var 1.032, vilket ger 9,6% alkohol. Smaken var kraftig, jag vet inte vad jag tycker om den, men sannolikt blir den bara bättre av att lagras, klarna och kolsyras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar