söndag 15 januari 2017

Mjöd 2017-01-15

mina ingredienser
Vatten tills OG var 1.110
2 kg Honung (Poliflora/blomsterhonung)
Jästnäring Servomyces kapsel
red Star Premier Blanc vinjäst

mina mäskningsraster


mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 
koktid: 
volym i jäshink: 5,5 liter
post-boil gravity: 1.110

mitt jässchema
17-18°C så länge som krävs



2017-01-15: Jag köpte 2 st 2-kilosflaskor med blomsterhonung när vi var i Rumänien över jul. Honungen är helt naturlig och doftade helt gudomligt gott. Nu är det bara att vänta och se hur långt det jäser ut. En del restsötma bör det bli och det hoppas jag på. Jag vill inte ha det vinöst och tunt, men heller inte för sötsliskigt. Jag kommer inte att kolsyra denna.



2017-01-26: Jag smakade och den har en ljuvlig honungsdoft och smak! Den är dock för söt även om det polska mjödet jag köpte i våras var lika sött. SG var nu 1.062, vilket ger 6,3% alkohol. Jag ställde upp hinken på kylskåpen i köket för att värmen förhoppningsvis ska sparka igång det hela igen.

2017-01-29: SG är nu 1.052. Skönt att den fortfarande jäser!

2017-03-06: Sist jag mätte var SG 0.995! Det innebär 15%, smsken är tyvärr lite spritig nu. Doften är dock trevlig och honungen finns verkligen där. I nästa försök bör jag köra i glasdamejeannen på 3 liter, jässtoppa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar