söndag 1 november 2015

Risöl 2015-10-24

mina ingredienser
1 burk Horizon rissirap (450 g)
3 liter vatten 
"lite humle"
"en gnutta" WLP833

Rissirap är mäskat ris som sen reducerats ner till en sirap. Ris innehåller inga enzymer varför dessa tillsätts vid tillverkningen. Detta risöl är egentligen inte ett öl då ingen malt finns med. Jag är dock väldigt nyfiken på smak och färg då ris som råfrukt inte ska bidra med mycket av någondera.

2015-10-24: Pre boil OG var 1.044, post boil OG var 1.059. Koket varade i 60 minuter. Jag hade en humlegiva vid 60 minuter som jag inte vägde eller vet vilken sort det var. Jästen tillsattes direkt från ett nytt rör med jäst, resten gjorde jag en förkultur av till dubbelbocken som bryggdes helgen därpå. Jäsning sker i jäskylen i 9,5 grader, mitt vanliga lagerprogram.

2016-02-20: lite väl mycket beska, i övrigt ganska tråkigt. Som en grumlig budweiser med en massa beska. Färgen var grå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar