torsdag 24 augusti 2023

LAN-öl - 2022-08-24

 


mina ingredienser
20 liter inmäskningsvatten
80% wienermalt (4 kg)
20% Carahell (1 kg)
xxx g självplockad humle från Skarpnäck (2022)
Jäst: Mangrove Jacks Bavarian Lager Yeast M76 & bakjäst (pitchad dagen efter pga no-chill, bakjästen pitchades efter 3 dygn då ingen aktivitet kunde upptäckas)
Irish moss i koket, får se om det gör skillnad

mäskningsraster
mäskning 67°C i 60 minuter 



mina värden
pre-boil volume: 
pre-boil gravity: 
koktid: 60 minuter
volym i jäshink: 17 liter
post-boil gravity: 14 brix

mitt jässchema
Lager: 12-15°C



2023-08-16: Bryggning på spisen i köket (men i plastbryggverket). Allt gick bra först men efter koket satte tappkranen igen när jag skulle tappa över till jäshinken. Det blev en massa krångel och kladd och tog tid. Jästen kom inte igång alls på 3 dygn så jag slängde i bakjäst... Tyvärr visade sig sen hinken läcka också, eller egentligen tappkranen såklart. Så jag kapade stigarröret i ett av mina fat och slangade över ölet till fatet för fortsatt jäsning. Då ligger stora locket lite på glänt eftersom det inte finns övertrycksventil på just det fatet. Det försvann flera liter öl vid övertappningen.

Lärdomar:
Jag ska alltid ha humlepellets och torrjäst hemma. Aldrig använda kottar mer då det sätter igen. Jag har beställt en spundventil och kommer fortsättningsvis jäsa i faten och får se om det förenklar. Jag kommer precis som förut köra med no-chill eftersom jag då sparar en massa arbete och helt slipper desinficering. Jag ska försöka köra med redan krossad malt om det är möjligt eller kanske t.o.m. prova extraktbryggning framöver. Är man föräldraledig så är måste bryggningen bli så smidig som det bara går. Alla tidstjuvar ska bort helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar