söndag 16 september 2018

Vildsvins-prosjutto - 2018-09-16

mina ingredienser
4,3 kg Vildsvinsben
Flera kilo salt



2018-09-16:
Tack vare John Hagestål som varit ute och jagat och skänkt mig en hel vildsvinsbog så kan jag nu försöka mig på att göra en torkad skinka. Eftersom bogen kom i en kraftig vakuumpåse så klippte jag bara upp den i ena änden, hällde ut den lösa vätskan och fyllde på med massor av salt. För att helt täcka allt så ställde jag sen påsen uppochner i en liten behållare med salt.

Jag har googlat och youtubat detta och en vanlig tumregel verkar vara en dag saltning per kilogram. Så på fredag morgon 21/9 tänker jag avsluta saltningen.

Jag fick bogen av John i somras. Att jag väntat tills nu med att göra detta är för att jag velat få till fuktstyrningen i mitt kylskåp i källarförrådet, vilket nu är klart. Jag kan alltså både temperaturstyra och fuktstyra klimatet i kylskåpet. Temperaturstyrningen är ju enkel, jag har bara satt kylens stickpropp i en termostat som känner av temperaturen i kylen och stänger av när det blir för kallt. Nu står temperaturen inställd på 13 grader. Fuktstyrningen består av en 6-liters dunk som ligger på sidan. Inuti dunken finns en luftfuktare, ett piezoelektriskt element som skapar en väldigt fin dimma. På dunken sitter också en fläkt som blåser in i dunken så att dimman blåser ut ur några små hål jag gjort i toppen/sidan på dunken. Luftfuktaren slås på och av med hjälp av en hygrostat som jag köpt på Ebay. Även luftfuktaren köptes på Ebay. Fläkten snurrar hela tiden så att jag får lite omblandning av luften i kylskåpet, vilket ska vara bra.

Jag kommer att använda kylen både till olika typer av kött och korvar, samt ostar som jag tillverkar. Anledningen till att man behöver kunna fuktstyra klimatet är att ifall luften är för torr så torkar ytan på köttet/korven för snabbt i  förhållande till mitten, och då avstannar torkningsprocessen och innanmätet kan bli dåligt. I början ska man därför hållaa en fukthalt på ca 85% tills fukthalten sjunkit något då man kan sänka till 75%.


En så här fin vildsvinsbog fick jag av John!

Jag hittade en 15-kilossäck på Citygross för 50 kr, så jag behövde inte snåla



Ena änden klippte jag upp och sen hällde jag in salt. Eftersom det var klurigt att täcka det sista lilla som syns på bilden ställde jag påsen med öppna änden ner i en skål med salt


Påsen är stor så jag slängde i flera kilo salt. Närmare öppna änden tejpade jag dock ihop påsen lite för att spara några kilo salt.


Så här blev slutresultatet. Imorgon får jag gå ner och knåda runt saltet lite till nya platser
Min hemmabyggda luftfuktare är dunken med fläkten. På insidan av dörren har jag tejpat fast fuktsensorn. Själva hygrostaten är dosan på kylen som visar 83% luftfuktighet.


2018-09-21:
Jag sköljde av köttet för att bli av med allt salt. Sen torkades ytan för att inte vara blöt. Jag använde buntband och en krok för att kunna hänga upp köttet i kylen igen. Den nya vikten är 3880 gram, dvs 420 gram mindre än från början eller 90% av ursprungsvikten. Det finns ingen unken doft eller något som pekar på att något gått fel. För att få god och jämn uttorkning av köttet där det hänger i kylskåpet har jag riggat upp 2 pc-fläktar som blåser på köttet. Temperaturen i kylen är nu 7 grader och fuktigheten 75-85%.

2018-09-21, dock innan jag satte upp PC-fläktarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar