måndag 24 september 2018

Lager / Folköls-Witbier (bryggkurs-öl) - 2018-09-22

mina ingredienser
ca 23 l inmäskningsvatten
ca 30 l lakvatten (räckte precis)
94 % Pilsnermalt (8,5 kg)
6 % Carapils (0,5 kg)
Glömde notera humlemängden tyvärr, det var i alla fall sorachi ace och någon till...
Jäst: W34/70 i stora hinken (lager)
Jäst: Witbier-jäst i lilla hinken (direkt på bottensats från tidigare jäsning)

mina mäskningsraster
67°C i 60 minuter 



mina värden
pre-boil volume:
pre-boil gravity: 1.0xx
koktid: 60 minuter
volym i jäshink: 27 liter i stora hinken och 10 liter i lilla hinken (efter spädning)
post-boil gravity: 1.048 (teoretiskt efter spädning, i stora hinken) & 1.032 (i lilla hinken)

mitt jässchema
Lager: 11-12°C i minst 1 vecka, sen flytt till 18°C några dagar, sen kallkrasch några dagar
Witbier: 18,5°C, sen kallkrasch



2018-09-22: Den här gången fick all malt plats i bryggverket och tack vare att jag inte behövde stjäla lakvatten redan vid inmäskningen så räckte de 30-litrarna lakvatten sen vid lakningen.

Vid lakningen lakade vi först till en stor hink och sen ytterligare 10 liter till en liten hink. Istället för att blanda vörten för att få samma öl lät vi den sista vörten få vara svagare och bli en folköl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar