söndag 16 september 2018

Dunkel Lager / Dunkel Opshaug (bryggkurs-öl) - 2018-09-15

mina ingredienser
ca 23 l inmäskningsvatten
ca 30 l lakvatten (Det behövs mer lakvatten än vad som får plats i lakvattenshinken!)
67 % Pilsnermalt (6 kg)
28 % Münchnermalt (2,5 kg)
4 % Egenrostad malt version 2: rostad i 180 grader i en timme (0,4 kg)
1 % Egenrostad malt version 1: rostad i 220 grader i en timme (0,1 kg)
En massa egenplockad humle @ 60 min (färskfrusen)
Lite Warrior @ 60 min
Jäst: W34/70 i stora hinken (lager)
Jäst: Opshaug i lilla hinken (sparad bottensats, kveik-jäst)

mina mäskningsraster
67°C i 60 minuter 



mina värden
pre-boil volume:
pre-boil gravity: 1.0xx
koktid: 60 minuter
volym i jäshink: 25,5 liter i stora hinken och 12,5 liter i lilla hinken (efter spädning)
post-boil gravity: 1.048 (teoretiskt efter spädning, blir nära nog)

mitt jässchema
Lager: 11-12°C i minst 1 vecka, sen flytt till 18°C några dagar, sen kallkrasch några dagar
Farmhouse Ale: 18,5°C, sen kallkrasch



2018-09-15: Den här gången fick all malt plats i bryggverket men jag skulle verkligen behöva en 30-liters kokhink til så att jag slipper mellanlagra vörten för att sen hälla tillbaka för kok till samma kärl som jag mäskat i. Lakvattnet räcker inte heller även om lakvattenshinken är rejält full. Det skulle räcka att värma lite extra lakvatten i en av de små kokhinkarna som komplement.

I övrigt gick det ganska bra även om jag borde varit i lokalen lite tidigare så att jag hade ställt fram bryggverket och värmt vatten innan kursdeltagarna dök upp.

För att inte brygga exakt samma öl varje gång så bryggde vi en mörkare vört den här gången. Det blev lite mörkare än jag förväntat mig, hyfsat mörkbrun till och med, men jag tror att det är en lätt och bra maltnota.

Humlen kokades i BIAB-påsar och jag vägde den inte då jag ändå inte vet hur mycket alfasyra den har. Jag tog i rejält mycket och kompletteerade även med en gnutta Warrior för att vara säker på att det inte blir för tamt. Nu är den egenplockade humlen slut.

Även denna gång fick vi spä ner vörten i jäshinkarna en hel del. Jag borde alltså lära mig att laka lite mer för att få ut lite högre brygghuseffektivitet. Denna gång blev effektiviteten: 38 liter * 48 öchslepunkter / 9 kg malt * 300 teoretiskt max antal öchslepunkter per kg malt = 67%. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar