fredag 29 september 2017

Gotlandsdricke - 2017-09-28 (Tävlingsöl till VM i dricke 7/10)

mina ingredienser
12 liter inmäskningsvatten
2,5 kg Gotländsk rökmalt (från När socken)
1 kg rågmalt
1 kg münchnermalt
ca 2-3 dl honung (kokslut)
2 små enegrenar (torr-enas)
10 g Eldorado @ 30 minuter
10 g Ekuanot @ 30 minuter
10 g Chinook @ 30 minuter
Mycket mer av ovanstående som torrhumle i halva batchen
Bakjäst (extremt lite)

mina mäskningsraster
ca 65°C i 60 minuter



mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 1.xxx 
koktid: 30 minuter
volym i jäshink: 14 liter
post-boil gravity: 1.065

mitt jässchema
12°C i 8 dagar



2017-09-29: Jag glömde enelagen! Så jag blir tvungen att göra ett koncentrat och hälla i samtidigt som torrhumlen. Eftersom jag och Pierre snackade o hade trevligt blev precisionen i bryggningen sisådär. Återigen får jag ett uselt utbyte från den gotländska malten. Nu är det lite slarvigt mätt men jag bedömer att jag fick ca 57% brygghuseffektivitet utan honungen.

Jag väntade en halvtimme in i mäskningen med att starta pumpen för att det skulle flöda bättre. Det gjorde stor skillnad, så så ska jag göra i fortsättningen.

Tanken är att ena halvan ska torrhumlas så ända in i... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar