söndag 30 april 2017

Buddha - 2017-04-23 (Budweiser-klon)

mina ingredienser
XX liter inmäskningsvatten
Pilsnermalt (1 kg)
Risotto-ris (0,3 kg)
Ris-sirap (0,45 kg)
5g Southern Promise @ 60 minuter
1 paket W34/70

mina mäskningsraster
65°C i 60 minuter
75°C i 0 minuter (mashout)


mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 1.xxx 
koktid: 60 minuter
volym i jäshink: 9 liter
post-boil gravity: 1.039

mitt jässchema
9°C i 2 veckor
Utjäsning i ale-kylen
kallkrasch



2017-04-23: Förra året köpte jag rissirap i nån hälsokostbutik. Sirapen består av mältat ris som reducerats till sirap. Mäskningen görs med tillsatta enzymer. Detta borde alltså vara det perfekta substitutet för ris i t.ex. en budweiser-klon. Utöver detta försökte jag mäska med lite ris jag hade hemma också. Jag förkokade först riset. Efter mäskningen såg det dock ut som att inget hänt med riset, så det är tveksamt hur mycket bidrag det gav.

2017-06-08: Denna har tappats på fat och är nu riktigt fin. Den har en ovanligt "brödig" smak vilket är märkligt då det var precis motsatsen jag försökte uppnå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar