onsdag 13 maj 2026

RAW NEIPA 2026-05-13

 

mina ingredienser
14 liter inmäskningsvatten med 3 ml 80%-ig mjölksyra & 7 g CaChl (77%)
Extra pale premium pilsnermalt, Weyermann (2,5 kg) , vetemalt 1 kg , chit malt 0,5 kg
öppnad påse Simcoe  @inmäskning, 50g Krush @lakning direkt i fatet, torrhumling efter utjäsning med 50g Dolcita (cryo), 50g cryo pop (cryo), 50g Citra (cryo) tillsammans med 5 g askorbinsyra
Jäst: Fermoale New-E (kort datum)

mäskningsraster
mäskning 70°C i 60 minuter 
utmäskning 77°C 


mina värden
pre-boil volume: ca ? liter
pre-boil gravity: 13 Brix
koktid: kokas inte
volym i jäskärl: ca 16 liter
post-boil gravity: 

mitt jässchema
Fri jäsning i källaren, ca 20 grader
Jäses i cornyfat med spundventil


2026-05-20: Idag tillsatte jag torrhumlen och askorbinsyran tillsammans med en koncentrerad sockerlag med 0,5 dl socker. Tanken är att en ny liten jäsning ska minimera syrepåverkan utan att ventilera bort alltför mycket humlearom. Jag fick skynda mig att få i allt i fatet eftersom skummet steg rätt snabbt när jag sänkt trycket.

2026-05-15: Då jäsningen inte kommit igång ännu så tillsatte jag nu ett paket Kveik Voss. Jästempen kommer ännu att vara 20 grader.

2026-05-13 En raw ale (vörten kokades inte) ska ge ett fylligare öl som har svårt att klarna, perfekt för NEIPA! Jag har aldrig gjort en NEIPA förut och inte heller en raw ale så det här blir ett experiment. Tydligen finns ingen risk för DMS så länge man håller tempen under 81 grader. En utmäskningsrast på 77 grader kommer användas för att säkerställa pastörisering av vörten.  Maltbädden lär effektivt filtrera bort all humle. Mjölksyra och kalciumklorid tillsätts till mäsken. Kyls till 20 grader. Jäses sen under tryck i corneliusfat i källaren i ca 20 grader. Då maltmängden är mindre och vörtstyrkan högre än vanligt kommer jag att använda min nya falskbotten i kombination med en biab-påse för att minska dödutrymmet i bryggverket.
Bryggningen gick jättebra och snabbt! Jag lakade rakt ner i cornyfatet och stoppade när jag kom till 13 brix vilket ska ge ca 7% abv. Bryggverket blev inte smutsigt iom att jag inte kokade så lätt rengöring bara efteråt. Det funkade riktigt bra att köra med BIAB-påse och falskbotten, så nu vet jag att kan brygga små satser om jag vill eller riktigt starka öl också för den delen. Jag kyler nu fatet i en hink med kallvatten i badkaret. Ursprungligen tänkte jag jäsa denna med Kveik, men sen insåg jag att jag har ju 20 grader i huset vilket passar bättre för en ale-jäst, så slipper jag bråka med faten som redan står i jäskylen. Jag behöver en kyl till... eller en grotta...

onsdag 25 mars 2026

Bohemian lager 2026-03-25

 

mina ingredienser
24 liter inmäskningsvatten med 5 ml 80%-ig mjölksyra
100% Golvmältad böhmisk pilsnermalt, Weyermann (6 kg)
50 g Simcoe @ 60 min (13% alphasyra)
Jäst: ett paket W34/70 fördelat på de två faten

mäskningsraster
mäskning 67°C i 60 minuter 
1 dekoktion på slutet där jag kokar tjock mäsk i 15 minuter


mina värden
pre-boil volume: ca 35 liter, väldigt fullt bryggverk
pre-boil gravity: 10,8 Brix
koktid: 120 minuter
volym i jäskärl: ca 30 liter, späds till 34 liter (17 liter per fat)
post-boil gravity: ca 12,6 brix späds till 11,1 brix = 1.045 SG

mitt jässchema
Lager: 2 veckor på 11°C, 3 dagar i 18 grader och sen kallkrasch ÄNDRAT till 8 dagar i 18 grader!
Jäses i 2 st 18-liters cornyfat med spundventil


2026-03-25: Irish moss användes @15. Premiär för mig att använda mjölksyra. Min känsla är att jag fick ut mycket socker ur mäsken. Bryggningen gick bra men kokkärlet blev väldigt fullt trots att jag inte kom ner alltför långt i vörtstyrka under lakningen. Det får nog plats 1,5 kg malt till men då går det inte att laka lika ordentligt utan att kokkärlet svämmar över. En tanke är att jag borde köpa ett likadant bryggverk till för att kunna ha ett kärl dedikerat för kok. Då kan jag laka direkt till kokkärlet och börja värma så fort det kommit in vört i kokkärlet. Alternativt skaffar jag nån annan slags kokkärl med lite mer volym, åtminstone 45 liter. Tanken den här gången vara att jag skulle laka ner till en vörtstyrka om ca 10 brix för att jag ändå ska koka så länge. Nu är planen att göra allt jag kan för att undvika DMS (vilket förstörde förra satsen). Den här golvmältade malten kräver lite mer hänsyn än vanlig välmodifierad malt. Utöver ett långt kok ska jag också kyla vörten efter koket. DMS skapas annars hela tiden då vörten är varm. När jag gör ett grovt överslag och räknar 300 sg-punkter per kg malt får jag då 45*34 / 6*300 = 85% brygghuseffektivitet. Det låter ju väldigt högt och bra. Det hjälpte nog att jag lakade ner så pass långt som jag gjorde. Kylaren var förvånansvärt effektiv. Nu tömmer jag över vörten till de två faten med hjälp av pumpen. En kul grej är att jag använde mitt finmaskiga humlefilter för att filtrera bort druven i botten på kokkärlet så det blev extremt lite spill.

2026-04-07: Nu har det gått 13 dagar och jästempen höjs till 18 grader för diacetylrast. Jag tog ett smakprov och märkte att vörten/ölet fortfarande är sött och alltså inte jäst ut än. Det beror antagligen på att jag använde ganska lite jäst. Jäsningen tar nog lite fart när tempen höjs och jag kommer inte kallkrascha förrän jag är säker på att det jäst ut. Smaken är iaf helt ren ifrån DMS.

2026-04-15: Idag sänkte jag tempen i jäskylen till en grad (tar nog ett par dagar i praktiken). Nu smakar ölet utjäst och väldigt fint! Det är ju lite fisljummet, halvkolsyrat och jästigt, men med mycket potential! Jag saknar lite beska tyvärr och har funderat på om jag kan göra nåt åt det. Men jag tror att jag kommer torrhumla det ena fatet så in i ... och låta det andra fatet vara som det är. Men ölet ska tappas över till nya fat efter kallkrasch för att slippa allt sediment. Smakprofilen är framträdande men trevlig. Det finns toner jag aldrig känt i min öl förut men som jag känner igen från makrolager, vilket är intressant.