torsdag 20 september 2018

Värmeskadad öl

För ca en vecka sen hittade jag tre backar öl under min hylla i bryggeriet. Jag insåg att det var öl från bryggkursölet som flasktappades 10/7 och som ställdes där för att flaskjäsa. Sen kom semester och sommar och jag glömde ölen där. Nu när jag provsmakat ölet så inser jag att det är förstört.

Trist färg
På bilden kanske det inte är uppenbart, men för mig har ölet en grå nyans i det bruna. Skummet försvinner på en gång och doft och smak är obefintliga. Det går att dricka ölet men jag som vet hur en av mina lagers brukar smaka vet att nåt är allvarligt fel.

Under sommaren har vi haft väldigt varmt i bryggeriet. I köket där kylmaskinens varma del finns har vi haft så mycket som 35 grader. Jag gissar att ölet helt enkelt har hunnit åldras och förstöras på dessa två månader pga den höga temperaturen.

Jag har tidigare råkat ut för oxiderade IPAs men mina ljusa lagers brukar klara sig. Det här väcker en tanke om att öl ju alltid ändrar sig från dag till dag och att jag alltid bör ha i åtanke hur jag förvarar ölet, när jag vill konsumera merparten av det osv. I fortsättningen kommer jag att flaskjäsa mina lagers i kylrummet i ca 11 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar