måndag 10 september 2018

Keptinis version 1 - 2018-09-08

mina ingredienser
ca 1 liter inmäskningsvatten
1 liter lakvatten
100% pilsnermalt från Weyermann (1 kg)
Ingen humle (glömdes bort)
Jäst: Nystein (kveik) (FÖRMODLIGEN DÖD!)

mina mäskningsraster
50-60°C i ca 90 minuter 



mina värden
pre-boil volume:
pre-boil gravity: 1.0xx
baktid: ca 1,5 timmar med start på 250 grader i ca 30 minuter tror jag sen 150 grader
koktid: 3 minuter
volym i jäshink: ca 1 liter
post-boil gravity: 1.065

mitt jässchema
ca 22°C (rumstemp)



2018-09-08: Inspiration till det här receptet kommer från Lars Marius Garshol.

Det här är mitt första försök att få till ett traditionellt litauiskt öl där mäsken ,efter konvertering, bakas i ugn. Detta skapar karamell och bakade smaker i skorpan som sen gr smak till ölet. Den höga teemperaturen innebär också att mäsken kokas. Något  separatt kok efteråt görs alltså inte, bara en lakning och sen jäsning.

Det här var bara ett första, misslyckat försök men som ändå gav viss lärdom. Jag använde en liten portabel ugn som vi har i bryggeriet. Den lilla plåten var väl full och det visade sig att en stor del vört runnit av plåten i bakkant och bränts i botten på ugnen. Redan där förlorade jag för mycket potential för att bry mig så mycket om resten. Jag chansade lite på temperaturerna då gränsen mellan karamell och bränt socker är hårfin. Efter bakningen hällde jag mäsken (nu ganska torr) i en kastrull, hällde på en liter vatten och rörde om. Eftersom jag hade en BIAB-påse i kastrullen först kunde jag sen lyfta ur draven och hälla vörten i en liten damejeanne. Nu klantade jag mig igen och glömde bort att vörten var kanske 45-50 grader varm när jag hällde i Nystein-jästen. Den får stå på hyllan ett tag så ser vi om jag dödat jästen eller ej.

Jag kommer försöka igen men med bättre ugn och ugnssäkra kärl med mer marginal på höjden. Den bakade mäsken doftar helt fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar