lördag 28 april 2018

Pilsner / Farmhouse Ale (bryggkurs-öl) - 2018-05-26

mina ingredienser
xx l inmäskningsvatten
100% Balder pilsnermalt från Warbro Kvarn (14 kg) FICK INTE ALLS PLATS I MÄSKKÄRLET!
100g Sorachi Ace (13,8%) @ ca 60 minuter
Jäst, stora hinken: W34/70 (sparad bottensats)
Jäst, små hinkarna: Nystein (sparad bottensats, kveik-jäst)

mina mäskningsraster
67°C i 60 minuter 



mina värden
pre-boil volume: ca 34 liter
pre-boil gravity: 1.0xx
koktid: 60 minuter
volym i jäshink: ca 41 liter (efter spädning)
post-boil gravity: 1.048 (teoretiskt efter spädning, blir nära nog)

mitt jässchema
Pilsner: 12°C i minst 2 veckor, sen flytt till 18°C
Farmhouse Ale: 18°C i minst 2 veckor
kallkrasch om jag hinner



2018-05-26: För några veckor sen var jag på SHBF:s funktionärsträff där vi bland annat besökte Warbro Kvarn och fick se deras nya mälteri. Med tanke på den stora investering Warbro Kvarn gjort tror jag att vi kommer att få se en hel del av deras malt så småningom i hembryggarkretsar. Då jag visade intresse för deras malt så fick jag en 25-kg-säck med Balder-malt, vilket vi nu bryggde med på kursen. Tack Warbro Kvarn!

Jag trodde helt felaktigt att 14 kg malt skulle få plats i mitt 30-litersbryggverk, men det var inte ens nära. Det som inte fick plats fick stå bredvid i en hink med varmvattnet från lakhinken. Under lakningen av den ordinarie mäsken så skopades efter en stund ut tillräckligt mycket malt från toppen för att det i sidohinken skulle få plats innan lakningen fortsatte.

Som vanligt så delade jag satsen i två delar för att få ut två öl av samma vört. Den stora hinken innehåller ca 19 liter vört och de två små innehåller ca 11 liter var.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar