söndag 15 april 2018

Dark Wheat Saison - 2018-04-14


mina ingredienser
12 l inmäskningsvatten
95% pilsnermalt (ca 4 kg)
5% egenrostad vetechokladmalt (0,2 kg)
Havreskal
50g Southern Promise (11%) @ ca 60 minuter (humle från 2013!)
En halv påse Belle Saison (utgången i mars) sprinklades i botten på jäshinken

mina mäskningsraster
67°C i 50 minuter



mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 1.0xx
koktid: 50 minuter
volym i jäshink: ca 13 liter
post-boil gravity: 1.055

mitt jässchema
18°C i minst 2 veckor
kallkrasch



2018-04-14: Eftersom portern jag bryggde för 2 veckor sen verkar så lovande så ville jag göra nåt med den hemrostade vetemalten också. Under bryggdagen beslöt jag mig för att göra en saison av denna och enbart ha vetemalt i maltnotan. Jag hade i havreskal då jag var rädd att det skulle rinna igenom dåligt. Med havreskalen rann det iaf igenom helt fantastiskt bra! Jag kunde recirkulera med större flöde än på mycket länge vilket också ger bättre temperaturkontroll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar