söndag 15 januari 2017

Hipster Hopster - 2017-01-15 (NEIPA)


mina ingredienser
Vatten upp till översta strecket på pinnen i mitten i Braumeistern, ingen lakning
86% Maris Otter (2 kg)
10% Havregryn (236 g)
4  % Vetemjöl (100 g tillsattes vid kokslut)
20 g Southern Promise (11,4%) @ 30 minuter
50 g Cascade (6,9%) @ 5 minuter
50 g Nelson Sauvin @ (i jäshink)
40 g Chinook @ (i jäshink)
Torrhumlas senare med mer humle
S-04 torrjäst
5 ml kalciumklorid @ 33% (tillsattes i koket då jag glömde ha i den i mäsken) 

mina mäskningsraster
67°C i 40 minuter
70°C i 15 minuter
78°C i 5 minuter

mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 
koktid: 30 minuter
volym i jäshink: 7,5 liter
post-boil gravity: 1.055

mitt jässchema
17-18°C i ca en vecka



2017-01-15: Tanken är att försöka få till ett rejält dis. Denna ska ej vara för bitter men däremot vara sprängfylld med humlearom. Jag maxade verkligen Braumeistern med den här mängden malt och havregryn, fick pressa ner den övre plattan. För att få till diset har jag ett kortare kok, tillsatte vetemjöl vid kokslutet och humlade i jäshinken. för att få vetemjölet att blanda sig använde jag elvisp. Det som hände var dock att det blev till en tjock gröt i litermåttet jag vispade i då vörten var kokhet. Jag hade i gröten i jäshinken och vispade även i hinken för att fördela gröten och syresätta vörten. Jag hade förmodligen kunnat använda betydligt mindre mjöl och frågan är om jag skulle försökt pastörisera det vid en lägre temperatur så det inte hade blivit till gröt.
Klorider ska visst bidra till en silkeslen munkänsla, men jag glömde mäska med dem så jag hade i det i koket istället, förhoppningsvis gör det skillnad.
Denna jäser jag bara en vecka för den ska nog drickas färsk.

2017-01-26: Det blev 19 flaskor som primades till 2 volymer kolsyra. FG var 1.14 inkl primingsockret. Den är grumlig och ljus och ser helt enkelt rätt ut. Smaken var också bra tror jag, väntar med spänning på kolsyran.

2017-03-05: Tyvärr är den mesta humlearomen borta nu, på grund av oxidering. Syret är nästa strid jag kommer att ta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar