söndag 16 oktober 2016

Pilskner 4,5 - 2016-10-09 (med färsk okänd humle)


mina ingredienser
20 liter inmäskningsvatten
83% Bohemian pilsner Malt (5 kg)
17% Pilsner Malt (1 kg)
50g Southern Promise @ 60 minuter
330g färsk okänd humle @ 3 minuter
400g färsk okänd humle @ torrhumling på halva satsen
WLP 830 (återanvänd)

mina mäskningsraster
66°C i 60 minuter
78°C i 5 minuter (mashout)


mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 1.xxx 
koktid: 60 minuter
planerad volym i jäshink: xx liter
planerad post-boil gravity: xx

mitt jässchema
9,5°C i 2 veckor, 18°C i 2 dagar
kallkrasch



2016-10-09: Jag och Peter Möllerström bryggde en ganska basic ljus lager för att framhäva humlekaraktären på den färska humlen han plockade på Gotland. För att verkligen få fram smak och doft till max kommer jag att torrhumla med merparten av humle Peter hade med, men bara halva satsen ifall detta skulle innebära en infektion.

2016-12-18: Detta blev en riktigt trevlig ljus lager med en hel del humlekaraktär. Hög hinkabilitet! Ingen infektion och ölet är redan helt kristallklart helt utan klarningsmedel. Humlen smakar bra men självklart milt europeiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar