söndag 14 december 2014

Bygge av jäskyl

För två veckor sen gjorde jag ett fynd på blocket, ett blott sex år gammalt fullhöjds-kylskåp inköptes på Blocket för bara 500 kr. Jag har sen början av året haft en STC1000+ liggandes för detta ändamål. Ett stort tack till Mats Staffansson som sålde och skickade en STC1000+ till mig. Mats har gjort ett jättejobb i att bygga ny mjukvara till denna ganska vanliga universaltermostat. Det lilla plusset på slutet betyder att termostaten har Mats mjukvara. Det som lagts till är möjligheten att programmera in jäskurvor. Igår pitchade jag jästen i tre hinkar som ställdes i jäskylen. I 400 timmar kommer temperaturen 9,5 grader hållas tills temperaturen rampas upp till 18 grader under 48 timmar. Sen hålls temperaturen i ytterligare 48 timmar innan temperaturen kraschas ner till 2 grader på bara en timme (i teorin iaf). Detta är min första jäskurva och jag kommer säkert göra ändringar till kommande lagerjäsningar.

Det finns gott om plats i jäskylen, vill jag får jag in 4 st 15-liters hinkar o en hel del annat bredvid
Kylskåpets inbyggda styrelektronik låter en ställa in temperaturen mellan +2 och +8 grader. Jag vill kunna ställa in både lägre och högre temperaturer, därför kommer min STC väl till pass. Jag hade kunnat klippa hej vilt i kablarna och ersatt kylskåpets styr med min STC men jag valde att behålla den befintliga och bara koppla in STC:n på startsignalen till kylens kompressor. Jag kan då lätt konvertera tillbaka kylen till en vanlig kyl. Nackdelen än så länge är att nu bryter fortfarande kylskåpets egen termostat strömmen till kompressorn vid 2 grader. det gör jag kanske nåt åt senare om jag känner att jag behöver kallkrascha kallare. Det borde räcka att koppla ur kylskåpets tempgivare eller bara montera den på utsidan av skåpet så att den alltid tror att det är för varmt.

Från vägguttaget går kabeln direkt till anslutningspunkter på kompressorn och sen vidare därifrån upp till styrenheten på framsidan av skåpet. Jag kan alltså inte bryta fas eller nolla utan att bryta strömmen till hela skåpet, då kommer inte skåpet att känna när det ska starta igen (det är ju avstängt), och det funkar ju inte. Från styrenheten går en liten kabel ner till kompressorn så den måste vara startsignalen, vilket visade sig stämma.

Till höger kommer kabeln från stickproppen, fas, nolla och jord. Till vänster går fas och nolla vidare upp till styrenheten, dessutom kommer en svart liten kabel ner till kompressorn uppifrån styrenheten, det är denna jag kopplat genom STC:n


Man får fundera lite för att lista ut vilken kabel man ska klippa av...

STC:n visar den aktuella temperaturen, men styr mot 9,5 grader här. Kylskåpets befintliga styr försöker nå 2 grader.

Tempsensorn från STC:n har jag klämt in mellan hinken och en fasttejpad strumpa, detta för att styra temperaturen i själva hinken o inte bara i luften i kylskåpet.

3 kommentarer:

  1. Hej vilken kabel var det du använda för att starta/stoppa kompressorn?

    SvaraRadera
  2. Inkommande el gick upp till styrenheten via kompressorn. Det var en kabel som sen gick tillbaka ner till kompressorn och jag räknade ut att det var "signalkabeln".
    Den klippte jag av och stack in ändarna i min stc1000.

    SvaraRadera
  3. Tack, såg det när jag rev ner för att titta nogare, gick dock brewpiless vägen

    SvaraRadera