lördag 24 februari 2018

Nystein / Opshaug - 2018-02-17



Namn på öl:
Nystein & Opshaug
Bryggdatum:
2018-02-17

Sort
Antal förp.
Jäst:
Nystein / Opshaug


Mäskschema:
67 @ 45
Koktid:
45
Volym i jäshink:


OG i jäshink:
1.057
faktiskt
Jässchema:
18 @ 2 veckor
2018-02-17:




















2018-03-03:
Jag har hittat och fascineras av ölets historia som beskrivs av Lars Marius Garshol här: http://www.garshol.priv.no/blog/   
Lars forskar om öl och har rest till ett antal länder i främst norden och baltikum. Jag själv är från gotland och har därmed en koppling till gotlandsdrickan som är en kvarleva av det gammaldags ölet som bryggdes i hela norden förr. På Lars blogg kunde jag läsa hur man på vissa platser i Norge fortfarande har sin egen jästkultur som man bryggt öl med i generationer. Här ser jag en potential till nya smakupplevelser då dessa isolerade jästsamlingar förmodligen utvecklat egna smakkaraktärer genom åren. Jag tog kontakt med Lars och fick två olika jästsamlingar skickade till mig. Stort tack Lars!

För en första bryggning är syftet att odla upp mer av jästen och se om det är nåt liv i den. Jag hade lite färdigkrossad malt över och kommer inte ihåg riktigt vilka maltsorter som ingår, men det fick duga nu. Jag tog nån humlesort från en öppnad påse, kommer inte ihåg sorten, och använde till enbart en försiktig bittergiva.

Efter kylning delades vörten på två olika hinkar och respektive jäst tillsattes. Nu är det bara att vänta och se :-)

Jag provsmakade direkt ur kranen på jäshinkarna (hade inte tid att tappa upp ölen tyvärr). Opshaug var lite trist med en kemisk eftersmak. Den kanske vinner på att jäsas kallare nästa gång. Nystein däremot hade en väldigt fin"Leffe-ton".

Färsk "hemjäst" / "kveik"

Mäskning

Vörtstyrkan blev något hög, men inte något som stör mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar